Thursday, March 24, 2011

Swiss Roll

Ramai yang mengemari Swiss Roll kerana teksturnya yang lembut dan sedap. Tambahan pula corak abstraknya yang cantik. Jadi pada 12hb Mac 2011 (Sabtu), sekali lagi aku dijemput untuk mengajarkan cara-cara membuat kek Swiss Roll. Sebelum tiba hari Sabtu itu....aku juga siap turut mempromosikan melalui lama facebook aku. Manalah tahu kalau-kalau ada kawan-kawan yang berminat. Kalau kawan-kawan sendiri yang join....lagilah seronok kan? Sambil buat kek....kita berjumpa kembali....lebih kurang macam 'reunion sambil memasak' gitu. Tapi masing-masing semua ada komitmen sendiri. Ada yang duduk jauh....ada yang kerja....ada yang pergi kenduri kahwin.....macam-macam hal. Nak buat macam mana?...

Teringat pula pada kak Aishah, Maokil yang merupakan salah seorang yang pernah mengikuti beberapa kelas masakkanku. Kali terakhir aku berjumpa dengan dia semasa aku handle kelas 'Coklat Buatan Tangan' di Labis. Bila dia mengangkat panggilan telefonku....kedengaran suaranya yang sangat ceria. "Cikgu, saya dah buat dah coklat cikgu".Tersenyum aku dibuatnya. Setiap kelas yang aku handle....aku tak lupa mengingatkan agar mereka mempraktikkan ilmu yang diperturunkan. Kalau tak sayang sekali,....membazir masa dan ilmu itu akan pudar sedikit demi sedikit.

"Ok tak?"saya bertanya kembali. Dengan penuh keterujaan dia berkata..."Saya dah berjual coklat dah cikgu. Dah sampai ke Singapore....hujung bulan ini ada tempahan 1000pcs dari JB. Terima kasihlah atas ilmu yang cikgu berikan."

Apalagi yang boleh membahagiakan hatiku. Ilmu yang tak dipersiakan. Alhamdulillah...aku tumpang gembira.Bila kukhabarkan kelas Swiss Roll.....kak Aishah turut berminat. Sayangnya...hajat tak kesampaian bila....dia dan kawan-kawannya memang nak pergi pada hari itu..... kereta pula meragam. Tak apalah kak Aishah...kita jumpa lain kali lah ya.

Kelas Swiss Roll berjalan juga.....group ni....memang gamat. Kalau kak Ramlah dan adik-adiknya ada join....memang riuh rendah dibuatnya. Macam rewang rumah kenduri pun ada. Sampaikan tak kering gusi melayan kerenah dan telatah masing-masing. Masuk ni dah 3 kali 'Kak Ramlah and the sisters' join kelas masakkan ku. Sebelum berakhirnya kelas  hari itu, kak Ramlah berpesan"Cikgu, kalau ada kelas lagi...masukkan nama kitaorang bertiga. Insya Allah kalau sakit pun, selagi terdaya kita bangun, kita datang." Bestlah kak Ramlah!!!


Inilah hasilnya. Tiga jenis Swiss Roll.

Chocolate Swiss Roll

Pandan Swiss Roll


Strawberry Swiss Roll
 Bergambar bersama kak Ramlah dan adik-adiknya. Jika diizinkan Allah kita jumpa lagi ya.



No comments:

Post a Comment